Cykeltur i Jylland

Knud Manniche, fars gode ungdomskammerat fra FDF, har skrevet om deres fælles cykeltur i 1948. Knud skriver:

"Den 24. til 31. juli 1948 var jeg med Aage Møller-Hansen og hans 2 år yngre bror Helge på cykeltur i Jylland. Lørdag med færgen til Århus og videre ad hovedvejen til Silkeborg, hvor vi stillede vores medbragte telt op på vandrehjemmets lejrplads. Efter en kanotur på Gudenå og kaffe på vandrehjemmet, gik vi til ro. Søndag beså vi Silkeborg, hvorefter vi kørte over Kjellerup og Thorning til Virum med mindesten for St.St.Blicher. Gennem Dollerup Bakker, ad snoede næsten ufremkommelige stier til Enebærdalen, langs Hald Sø til Hald borgruiner og videre til Viborg vandrehjem, hvor vi overnattede, igen efter en sejltur på Viborg sø. Mandag startede vi med besøg i Viborg Domkirke, derefter til Mønsted, hvor vi var nede i de store kalkgrave, gjorde ophold på Smollerup mejeri inden vi kørte ad dårlige men smukke veje til Hjerl Hede og langs Flynder sø til "den gamle landsby", som vi beså. Gennem mose- og hedeegne til Lem mejeri, hvor vi ville købe noget mælk til nogle klemmer, men her blev vi inviteret til højt smørrebrød i mejerihaven. Først kl. 20.00 forlod vi Lem for at køre til Spøttrup slot, som vi fik lov til at bese fra slotsgården. Kl. 23.30 kom vi til Krejbjerg, hvor vi fik lov til at sove på et høloft på en gård. Tirsdagen startede med at vi blev inviteret til morgenmad på gården inden vi cyklede til Fur, hvor vi blev vist rundt på et molerværksted af bestyreren. Kørte, trak og bar cyklerne langs stranden til Rødsten med "Røverhulen", som vi var inde i, derfra til øens højeste punkt, med en flot udsigt over det spændende landskab ved Limfjorden. Blev færget over Sallingsund til Mors, kørte gennem Legind bjerge til Nykøbing vandrehjem. Onsdag stratede med en bytur i Nykøbing, hvorefer turen gik til Feggeklit, beså Skaarhage molerværk, besteg Salgerhøj, kravlede rundt på Hanklit ind vi kørte til Vilsund, hvor vi spiste på kroen ved Vildsundbroen. Fortsatte gennem Thisted til Klitmøller, hvor vi overnattede i teltet, dog først efter en dukkert i Vesterhavet. Torsdag vågnede vi op til en ny dag med stegende varme, vaskede os i Vesterhavets friske bølger inden turen gik til Hansholm, hvor vi var oppe i det store fyrtårn og beså havneanlægget. Vi blev ved Hanstholm badestrand resten af dagen pga. varmen. Først efter kl. 19.30 kørte vi mod Ålborg, stoppede et passende sted, hvor vi kunne stille teltet op for natten. Fredag kørte vi det sidste stykke til Ålborg, var ved at smelte bort i varmen medens vi så noget af byen, cyklede sidst på dagen videre til Rebild Bakker, hvor vi opsøgte vandrehjemmet for at få sveden vasket af kroppen og få et godt måltid mad. Cyklede hele aftenen ad landevejen gennem Hobro til Randers, hvor vi slog teltet op. Lørdag gik turen det sidste stykke til Århus for at nå middagsfærgen til Kalundborg. En pragtfuld tur gennem et stykke Danmark, hvor ingen af os havde været før. Hvor er der dog megen smuk natur i Jylland og hvor er folk dog flinke."